Ma première semaine - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Jose Seuren - WaarBenJij.nu Ma première semaine - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Jose Seuren - WaarBenJij.nu

Ma première semaine

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jose

21 Januari 2008 | Frankrijk, Tours

Salut à tous!

Alles goed in Nederland? Mijn eerste weekje in Tours is omgevlogen. En ik ben al helemaal gewend hier. Gek dat dat zo snel gaat. Voelde het vorig weekend allemaal nog een beetje onwennig, nu voelt het alsof ik hier al weken ben. Ik heb ontzettend veel nieuwe mensen ontmoet en nieuwe indrukken opgedaan.
Deze week heb ik nog géén colleges gehad. Die beginnen morgen pas. Deze week stond in het teken van véél regelen en véél stappen. Dat stappen mag de komende 5 maanden wel zo doorgaan :-) Maar dat geregel hoop ik binnenkort achter me te kunnen laten. De Franse bureaucratie is namelijk echt verschrikkelijk. Ze houden hier van veel papier en lastige procedures. Maar samen met Renske, een Nederlands meisje dat hier ook gaat studeren, heb ik een heel stappenplan afgewerkt deze week: inschrijven bij de universiteit en de faculteit, inschrijven voor de vakken, huursubsidie aanvragen, een Franse bankrekening openen, een Frans sim kaart aanschaffen enz enz. Al deze dingen kosten veel tijd maar gelukkig ben ik er bijna klaar mee.
De universiteit is, vergeleken met Nijmegen, een beetje armoedig. Er zijn weinig computers en de bibliotheek is maar voor een klein deel gedigitaliseerd. Ik moet mijn boeken in een kaartenbak opzoeken! Maar daartegenover staat dat studeren in Frankrijk minder duur is dan in Nederland. Ze hoeven hier veel minder collegegeld te betalen.
Afgelopen donderdag ging ik de collegeroosters bekijken voor aankomende week. Ik snapte er helemaal niks van… Een Franse jongen, Maxime, was zo aardig om me te helpen. En het leuke was dat hij me de dag erna belde en uitnodigde voor een house warming party. Dus zo heb ik uiteindelijk ook Franse studenten ontmoet!! Erg leuk en goed voor mijn Frans natuurlijk :) Want dat kan nog wel wat verbetering gebruiken… Dat is bij de meeste Erasmusstudenten het geval. Wanner we uitgaan praten we het eerste uur allemaal heel fanatiek Frans, maar na een uur schakelen we toch maar over op het Engels...
Toch is te merken dat je in één week al veel progressie boekt. En morgen begint mijn taalcursus dus het zal alleen maar beter gaan!
Zaterdag hield een Italiaans meisje, Guelia, haar verjaardag. Daarna zijn we met z’n allen de stad ingegaan. Na al dat gestap voelden we ons bijna verplicht om vandaag iets cultureels te doen. ;-) We hebben de kathedraal van Tours bezocht. Erg mooi!
En nu zit ik lekker op mijn kamertje, wat inmiddels ook écht voelt als míjn kamertje, dit verhaal te typen. Het was een mooie eerste week. Ik heb erg veel zin om te beginnen met de colleges. Bedankt voor jullie reacties, altijd leuk om te lezen!

à bientôt,

Bisous José

foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=KBPJDG4B

Ow ja voor degene die het willen weten: mijn aders. (De ligging is ideaal: 1 minuut van de universiteit en 1 minuut van het oude centrum)
L’auberge de Jeunesse chambre numéro 416
5 rue Bretonneau
37000 Tours

  • 20 Januari 2008 - 23:52

    GARDA:

    Ha José, ik ga vandaag laat naar bed maar jij ook:-)). Ben wel de eerste!!!!
    Gewenning is belangrijk en dat leer je het beste met stappen...maw. je ben goed bezig en ons frans word steeds beter. Veel succes met college. x

  • 21 Januari 2008 - 07:40

    Tom:

    Prachtig stadje! En fijn om te horen dat alles op rolletjes loopt, al is het dan met een Franse slag.

    Saludos de Tom

  • 21 Januari 2008 - 08:36

    Ellen:

    Ha Jose!

    Klinkt alsof je het reuze naar je zin hebt. En je bent goed aan het integreren zo te horen:) En hoe bevalt het in de jeugdherberg? Wonen alle internationale studenten daar? Veel plezier in ieder geval en succes met de laatste dingetjes regelen!

    x Ellen

  • 21 Januari 2008 - 08:42

    Steef:

    Heej Heej! Super dat je al gewend bent in dat maffe Frankrijk! Wel oppassen voor de garcons hè, die willen alleen maar french kissen :p. He maar succes met je colleges, zal denk ik laatste stapje zijn om helemaal te wennen, maar dat komt vast helemaal goed! Hiero is alles nog hetzelfde dus de groetjes zijn in aantocht!

    Groetjes x

    Stefan

  • 21 Januari 2008 - 09:08

    Freke:

    He José!
    Leuke foto's!! Je leert al snel veel mensen kennen in een week he! En je houdt je er goed aan dat je van de leuke jongens wel foto's maakt :D hehe
    Spreek je snel!
    Kus Freke

  • 21 Januari 2008 - 09:42

    Yvonne:

    Ha Jose.Super om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt daar! Leuke foto's zeg. Maar het oefenen van de taal gebeurd ook zo te lezen, goed man :)
    Ik zal ervoor zorgen dat je post in Lottum terecht komt ;)
    Veel plezier deze week op de uni!
    Hoor snel weer van je.

    kus Yv

  • 21 Januari 2008 - 10:47

    Eef:

    José! Leuke foto's! Goed verhaal! :) Dus je kunt daar goed stappen in Tours? Of doe je dat ergens anders? Leuk dat het je allemaal zo goed bevalt! Regel ze nog, maar GENIET vooral!
    Liefs, Eef

  • 21 Januari 2008 - 11:22

    Renuka:

    Heey Jose!

    Leuk om te horen dat je het wel na je zin hebt daar :)
    Maar Jose vergeet je morgen niet haha
    Kus Renuka

  • 21 Januari 2008 - 12:25

    Paul:

    Haha, zolang er maar feestjes zijn, dan ben jij wel op je gemak he! Klinkt in ieder geval harstikke leuk. Ik krijg zelf zo ook wel zin om een halfjaar er tussenuit te schieten!

    Groetjes, Paul

  • 21 Januari 2008 - 14:10

    Jan:

    Haha, gaat hard daar. Weet je al waar de brievenbussen staan en waar de goedkoopste supermarkt is? Verplicht iets cultureels doen kan eigenlijk ook wel met een glaasje wijn erbij toch?
    Klinkt allemaal goed meid, veel plezier en veel discipline toegewenst.
    Kus Jan

  • 21 Januari 2008 - 14:57

    Annie:

    Hoi Jose, fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt, ik geloof dat het de moeite waard is om langs te komen. Nou ja de reis is geboekt dus dat komt wel goed.Hoop dat de college's ook mee gaan vallen en zullen zijn wat je er van verwacht. Groetjes Annie

  • 21 Januari 2008 - 16:22

    Fliefting:

    He Jose,
    Ja ja ik hoor (lees) het al....het erasmus-leven is erg zwaar! Het klinkt me bekend in de oren. Veel stappen en af en toe ook nog even studeren. Deed ik destijds ook...Geniet ervan zou ik zeggen! Liefs, Fleur

  • 21 Januari 2008 - 19:11

    Annelies:

    Ha José
    Leuke foto's heb je gemaakt! Mooie kathedraal. En die feestjes zien er wel gezellig uit (niet te veel drinken, hé)
    doe een beetje rustig aan en geniet!
    groetjes, mam, xxxxxxxxxx

  • 21 Januari 2008 - 20:37

    Henny, Annet EnIneke:

    ha Buurmegje,

    goed om te lezen dat het zo goed met je gaat. lekker veel stappen! Nu word het tijd voor het echte werk! Ik (ineke) ben inmiddels verhuisd naar Horst. En nu ben ik thuis op bezoek. Ons huisje is echt super mooi geworden! we zitten nu samen met jou mam aan de koffie.
    Volgende Gekke moandaag!!! Joeppie!

    veel plezier en liefs vanuit Lottum.

    Henny, Annet en Ineke

  • 22 Januari 2008 - 17:47

    Opa En Oma Vullings:

    Hallo Josê,
    Hier een briefje van opa en riek.
    We hebben jou berichtje gelezen. We wensen jou het allerbeste en een hele mooie tijd in Frankrijk.
    Opa en Oma Riek.

  • 22 Januari 2008 - 22:01

    Margriet:

    hoi jose, ik heb net je laatse bericht gelezen. Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt daar in tours.
    groetjes van m
    Margriet, Zoef,Hans en Petra

  • 23 Januari 2008 - 14:54

    Ruud:

    Heyhey,

    Leuk dat `t allemaal zo goed gaat en dat je je zo snel aanpast, had niet anders van je verwacht hoor! Geniet er lekker van en spreek je snel op skype, ff lekker bijkletsen!!

    Kus Ruud

  • 23 Januari 2008 - 18:48

    Marjan:

    Hoy José, Alles is geregeld,de tickets voor Mam en Annie, we hebben Bart nog gebeld,we kwamen er niet uit met de reisverzekering. Maar voor de rest ging t goed, nou kan Mam alleen boeken!!!!Alles verder goed, zo te lezen heb je daar wel naar je zin, nou succes met je studie gr. fam. Steukers

  • 24 Januari 2008 - 15:07

    Almira:

    Ha Jose
    Ik ben blij dat alles goed met jou gaat en dat je het je naar je zin hebt. Misschien kom jij nog een leuke rijke Franse man tegen wie weet. Veeel plezier ik hoor het wel.

    Groetjes Almira

  • 24 Januari 2008 - 21:26

    Ome Johan:

    He he we kunnen je berichten weer ontvangen. de Spamweed was ge-update en schijnbaar gooide ie er jou uit.Ik zag je mail staan maar kon hem niet terug plaatsen en open. Heb er hulp bij gehaald. Het was eigenlijk heel simpel.We lezen nou dat je op een mooi plekje zit in de stad en dat alles goed gaat. Dat is mooi, houwen zo! Neem 't e maar van. Groetjes Ome Johan en Tante Anjo.

  • 26 Januari 2008 - 12:08

    Oma EnJac:

    Hallo José
    Wij hebben gelezen dat jij je al heel goet hebd gewend in Frankrijk met je mede studenten en de groetjes uit Lottum
    Oma en Jac.

  • 27 Januari 2008 - 20:20

    Melanie:

    leuk om te horen dat je goed aan het wennen bent, maar ik had niet anders verwacht van onze socializing vriendin! :) Geniet ervan en van alle nieuwe indrukken.
    Salut!
    dikke kus, Melanie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jose

Bonjour a tous! Welkom op mijn site, waar ik jullie op de hoogte zal houden van mijn Franse leventje in Tours.. Dikke kus, Jose

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 603
Totaal aantal bezoekers 40781

Voorgaande reizen:

12 Januari 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: