Ma vie Française - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Jose Seuren - WaarBenJij.nu Ma vie Française - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Jose Seuren - WaarBenJij.nu

Ma vie Française

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jose

21 Februari 2008 | Frankrijk, Tours

Salut à tous et toutes!

Het is alweer enkele weken geleden dat ik iets geschreven heb.. tijd voor een update!
Maar waar moet ik beginnen? Mijn leventje hier voelt inmiddels als 'normaal'. Ik ga naar de uni, s avonds heb ik gezellige etentjes met vrienden, in de weekenden ga ik op stap en ontdek ik de regio van Tours. Als ik erover nadenk is het echt raar dat je zo een ander leven in kunt duiken, zonder het andere te missen... sorry maar ik mis jullie dus niet.. ;-) En eind juni spring ik zo 'hup' terug in mijn oude leventje. Tot die tijd geniet ik van ma vie Française!
Vier weken college heb ik er nu opzitten. Het uitkiezen van mijn vakken was lastig, omdat de collegeroosters elkaar vaak overlapten en ik natuurlijk ook nog een taalcursus moet volgen. Maar na wat zoek en schuifwerk is het gelukt. Ik volg onder ander vakken over de Renaissance in Frankrijk en het Frans kolonialisme. Één vak wordt in het Engels gegeven, over de Engelse geschiedenis, en dat is behoorlijk pittig. Want het Frans verstaan is lastig, maar Engelssprekende Fransen verstaan is nog lastiger! Het stereotype beeld dat fransen geen Engels zouden kunnen spreken wordt hier bevestigd. Maar wat wil je als je geen woord Engels hoort op tv. Alles wordt hier namelijk vertaald, inclusief de titels. Zo heet 'CSI' hier 'les experts' en de 'ghostbusters' 'SOS Fantômes!' Erg grappig. Bovendien moet 60 procent van de muziek op de radio Franstalig zijn. Ja de Fransen houden van hun eigen taal... (die natuurlijk ook prachtig is :-) )
Mijn sociale leven hier bestaat uit gezellige avonden eten en stappen en uitstapjes maken met studenten van verschillende nationaliteiten. Finnen, Oostenrijkers, Italianen, Tsjechen, Amerikanen, Belgen, ze behoren allemaal tot mijn vriendenkring! Dit is erg leuk. Ondanks kleine cultuurverschillen (wist je bijvoorbeeld dat ze in Finland de trouwring om de linker vinger dragen..?) is het één gezellige boel en zijn we eigenlijk allemaal het zelfde...
(lang leve het Erasmusleven!)
Deze week had ik vakantie. Die ben ik meteen goed begonnen door 4 dagen naar Parijs te gaan. Met de TGV ben je er in een uurtje vanaf la gare Tours. In Parijs heb ik Bart opgezocht, een jongen van mijn studie die daar studeert. Ik was nog nooit in Parijs geweest dus we hebben alle toeristische trekpleisters bezocht. :-) De notredam, sacre coeur, koninklijk paleis, de eiffeltoren, noem maar op. Op zondag zijn we naar Musée d'Orsay geweest. Echt een mooi museum met voornamelijk impressionistische kunst. Daarna waren we uitgenodigd door een journalist van de Trouw voor zijn housewarmingparty. Hij had een nieuw appartementje in Parijs.. Er waren allemaal Nederlanders die in Parijs wonen. Het was een leuk, maar vooral apart gezelschap.. ;-) Maar hij had goede wijn ingeslagen dus we hebben ons wel vermaakt.. haha.
Maandag zijn we naar Versailles geweest, hét paleis van Lodewijk XIV. Helaas was het paleis gesloten, dus heb ik een goede rede om snel weer terug naar Parijs te gaan. :-) Overigens is de tuin van Versailles alleen al de moeite waard en hebben we zonder problemen de middag daar in het zonnetje doorgebracht.
Dinsdag laat in de middag heb ik de trein terug naar Tours gepakt. Daar is het nu rustig. Veel studenten zijn een weekje naar huis, of andere uistapjes aan het maken. Maar dat komt me goed uit want ik moet volgende week voor mijn vak 'traduire' een vertaling van een Engelse tekst in het Frans inleveren..
Hmm behoorlijk lastig maar dat gaat me wel lukken, want in mijn beheersing van het Frans zit nog steeds een stijgende lijn!

Dat was het voor nu. Groetjes aan jullie allemaal!

à bientôt!

Liefs, José

FOTO'S:
http://www.mijnalbum.nl/Album=SW7XUYIE

(links staan de titels..)

  • 21 Februari 2008 - 20:55

    Sjors:

    José! Gelukkig dat 't goed gaat daar in Frankrijk! Hier in Wenen heb ik echter nog weinig Fransen gezien... misschien blijven ze allemaal in eigen land. à bientôt!

  • 21 Februari 2008 - 21:01

    Yvonne:

    He meis,
    Super om te lezen dat je je zo goed vermaakt daar. En ik mis jou ook niet hoor, haha. Nee ik mis je wel een beetje hoor. Ben vorige week nog ff bij je mama thuis geweest, ff over jou geroddeld ;)Maar mooie foto's van Parijs zeg en zo te zien heb je genoeg leuke mensen leren kennen daar. Met mij gaat het eigenlijk wel goed. Beetje afstuderen en genieten van mijn laatste paar maandjes als student fysio. Leuk om je verhalen te lezen. Hoop snel weer van je te horen!
    Kus Yvonne

  • 21 Februari 2008 - 21:18

    Eef:

    Goedzo José! Klinkt erg gezellig daar! Ik ben vanavond maar eens aan de studie geslagen.. na een heerlijke vakantie (carnaval) is het lastig weer te beginnen..
    Jij succes daar, en vooral veel plezier natuurlijk!

    (K) Eef

  • 21 Februari 2008 - 22:50

    Paul B:

    Ik wil ook een Erasmusleven... Keep it going girl!

  • 22 Februari 2008 - 08:06

    Annie:

    Hoi Jose, fijn dat het je zo goed gaat in Frankrijk, vooral de parijse foto's vond ik erg herkenbaar van mijn reisje vorig jaar. Leuk. Groetjes Annie

  • 22 Februari 2008 - 10:15

    Marieke:

    Ha joseetje!!!

    Nice pictures!! En of course een bezoek aan het wijnmuseum!!:)
    Goed dat je het zo naar je zin hebt!! Geniet ervan!!!

    Dikke kus marieke

  • 22 Februari 2008 - 10:29

    Ome Eric:

    Het kost tijd om een vriendschappelijke band op te bouwen.
    Het kost tijd om de schoonheid van een bloem te bezielen.
    Het kost tijd een warme band van vertrouwen.
    Het kost tijd, de tijd zit op je hielen.

    vr. gr.ome eric.

  • 22 Februari 2008 - 10:33

    Sanne:

    Hee Jose, klinkt heerlijk! Parijs is fantastisch he!? En wat die fransen met hun franse taal betreft, klopt helemaal. Ik moest laatst zelfs verkassen in de bus omdat er twee fransen perse naast elkaar moesten zitten aangezien ze enkel en alleen frans konden praten... *zucht*.. Maar goed, het is dan ook inderdaad een mooie taal! Spreek je het al vloeiend? Geniet nog meis, spreek je snel!
    xx Sanne

  • 22 Februari 2008 - 15:03

    Freke:

    Sjors heeft wel gelijk. Ook hier heb ik nog maar één Francaise gezien! Misschien zijn de Fransen wel zo trots op hun eigen land, dat ze niet eens weten dat er andere landen bestaan ;)

  • 22 Februari 2008 - 15:08

    Freke:

    Het ziet er trwns wel heel koud uit bij jullie!! Hier wordt het dit weekend 16 graden en erg zonnig :D En je kan mooie foto's maken in het donker!
    p.s. Kan je niet wat jongens hierheen sturen? Die van jou zien er veel leuker uit dan die macho Italianen!!

  • 22 Februari 2008 - 15:35

    Stefan:

    Hey Joseetje!

    Blijft goed toeven daaro in Tours zo te horen; een half uurtje van Parijs, heerlijk lijkt me dat. Jullie buitenlandstudentjes maken het me lastig. Want Rome, Wenen of Tours, allemaal super, zo kan ik nooit kiezen.
    Trouwens wel gave vakken die je volgt, vooral die van Renaissance lijkt me heel leuk! Hier moeten we het doen met GNK en Europa :p, waarvan de helft een onvoldoende had bij beide vakken (ik heb ze gelukkig allebei gehaald :)). Maar goed ik kan niks anders zeggen dat ik het fijn vind te lezen dat je het naar je zin hebt! Keep on Going! (sorry Franse vertaling heb ik niet op zak)

    Tot schrijvens!

    x Steef

  • 24 Februari 2008 - 10:19

    Erik:

    Zo te zien heb je inderdaad geen enkele reden ons te missen! Lang leve Erasmus!

  • 24 Februari 2008 - 11:00

    Henriet:

    In Finland de trouwring aan de linker vinger ?? Nog meer links dan wij hebben is volgens mij de pink. Rode wijn smaakt goed, is dat merk ook in Nederland te koop ?? Wijn lusten wij ook wel, maar dat doen we wel op jouw come back feestje.
    Volgens mij heb je het goed naar je zin in Frankrijk,als je zelfs mij niet mist ( hm hm)

    Groet Henriet en Jan


  • 24 Februari 2008 - 12:45

    José:

    haha foutje!! jullie zijn de enige die goed opletten tante henriet en ome Jan! De rest leest het blijkbaar maar half..
    Het moet inderdaad rechts zijn.
    Vanuit mijn streng katholieke opvoeding ;-) vond ik dat natuurlijk heel raar maar blijkbaar is het zo dat katholieken de ring links dragen en protestanten de ring rechts. (heb ik f opgezocht :-) En finland is voor 90 % protestants.
    Zo weer wat geleerd!
    Au revoir! xxx

  • 24 Februari 2008 - 18:43

    Buurvrouw Karin:

    Ha Jose,
    Fijn om te horen en te zien dat het goed met je gaat.
    Veel plezier en geniet er lekker van.
    au revoir !!
    Amites,Karin, John, luc en Thijs

  • 25 Februari 2008 - 14:04

    Garda:

    Zow Henriet, die punten heb je weer binnen dat is een extra glas wijn!!!
    Is een goed teken José, dat je 't hier niet mist. Maar stel je voor dat het wel zo was? Kwamen we gewoon jou kant op om je er door heen te slepen. Vinten wij wel leuk om te doen!!!!!!

  • 25 Februari 2008 - 19:48

    Bastien:

    voilà, voilà, je mets quelques mots en français.. alors j'exige maintenant toute une page sur moi ! cela dit "chapeau" pour ton blog en hollandais, je comprends rien d'ailleurs.

  • 25 Februari 2008 - 20:16

    Bastien:

    OU ? (woede)

  • 26 Februari 2008 - 14:04

    José :

    Bastien, tu parles dans le vide de nouveau... ;-)haha non, je vais écrire quelque chose de toi, en Français évidement. Malheureusement pour toi, parce que comme ça, les gens aux Pays-Bas ne peut pas lire que tu as ce personne très gentile qui me donne des notes àpres tout les cours.. :-)
    Allors.. ça sont assez de compliments...
    Mardi tu payes le café!!
    Bisou, José

  • 04 Maart 2008 - 16:37

    Melanie:

    indrukwekkend zeg dat frans van jou!!! Sta er echt van te kijken hoe je hele verhalen schrijft. Knap hoe je zo snel het frans oppakt en natuurlijk je leventje daar. Heerlijk he om lekker weg te zijn van huis en allemaal nieuwe ervaringen op te doen... Zal ik dan maar even iets in het Arabisch schrijven om mee te kunnen op deze site hihi! Salaam Aleykoom, enti kwajus? Anna mapsuta! Ma salaama. :-)
    Heel erg leuk om je positieve verhalen te lezen en nog bedankt voor je lieve franse knuffel.
    Geniet nog van je leventje daar, want de tijd zit je op de hielen als ik dat zo lees in het gedicht... de tijd vliegt om, maar je hebt nog best wat maandjes te gaan. Veel plezier!
    Salut! bisou, Melanie

  • 06 Maart 2008 - 09:03

    Marjan:

    Hoy José,
    Leuk, dat je daar naar je zin hebt, geniet er maar goed van, gr. van familie Steukers

  • 15 Maart 2008 - 17:32

    Annie:

    Ha Jose,
    je laatste bericht met foto's is alweer van 3 weken geleden. Om in de juiste stemming te komen om al dat moois te bewonderen kijk ik alweer uit naar je volgende mail liefs met foto. Maar volgens mij heb je zoveel plezier en het zo druk dat je ons aan het vergeten bent. gr. Annie

  • 16 Maart 2008 - 11:23

    Henriet:

    Bedankt voor het kaartje.

    We hebben een heel leuke vejaardag gehad.
    Jammer dat je er niet bij was. Een heel klein beetje hebben we je wel gemist.
    Volgend jaar beter.Vint(Garda) je niet.
    Gisteravond leuk feestje gedad bij jouw pap. Alleen een beetje laat.

    Gr. Henriet, Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jose

Bonjour a tous! Welkom op mijn site, waar ik jullie op de hoogte zal houden van mijn Franse leventje in Tours.. Dikke kus, Jose

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 659
Totaal aantal bezoekers 40777

Voorgaande reizen:

12 Januari 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: