Vive la France - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Jose Seuren - WaarBenJij.nu Vive la France - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Jose Seuren - WaarBenJij.nu

Vive la France

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jose

14 Mei 2008 | Frankrijk, Tours


Salut à tous,

Mes vacances ont commencé ! Na afgelopen week hard gestudeerd te hebben is de vakantie eindelijk begonnen. Héérlijk! Ik was bijna bang dat ik me zou gaan vervelen met zoveel vrije tijd, maar dat blijkt tot nu toe mee te vallen... Genoeg te doen hier in Tours!
Maar laat ik eerst even over mijn tentamens vertellen. De tentamens van de taalcursus waren très simple. Die 8 studiepunten heb ik waarschijnlijk wel in de pocket. De universiteitsvakken waren moeilijker. Voor het tentamen médiéval kregen we meerkeuzevragen. Fijn dacht ik, dan hoef ik in ieder geval niet in het Frans te schrijven. Maar.. toen bleek dat de prof nog vier teksten aan het tentamen had toegevoegd. Ja, als ik die alle vier had gelezen waren de twee uur van het tentamen voorbij geweest, zonder dat ik één vraag had ingevuld. Ik heb de teksten globaal gelezen en gelukkig waren er vragen bij die ik zo kon beantwoorden, dankzij mijn uurtjes in de bibliotheek. Ik heb zo 50 van de 100 vragen kunnen maken. Bij het inleveren van het tentamens heb ik groot ERASMUS op mijn blad gezet. En dat heeft geholpen.. :) Ze zijn hier erg aardig voor Erasmus studenten. De prof heeft me 10 gegeven, nét gehaald dus. Verder heb ik nog een tentamen gemaakt van een vertaalvak Engels-Frans. Dat was moeilijk… en daarvan heb ik de uitslag nog niet binnen. Ook heb ik een werkstuk in het Frans geschreven, waarvoor ik wel een voldoende verwacht. Voor mijn Engels vak had ik een 17, met dank aan de Franse studenten die absoluut geen Engels kunnen..
Tussen de tentamens door ben ik nog een weekend in Parijs geweest, zoals ik in mijn vorige stukje al vermelde, om koninginnedag te vieren op de ambassade in Parijs. Hééel sjiek feestje in de tuin van de ambassadeur, met wijn, hapjes, een bigband en natuurlijk niet te vergeten haring en bitterballen. De volgende dag zijn Paul en ik naar Disneyland geweest. Dat was toch niet helemaal mijn ding. Er waren iets te veel chagrijnige Hollanders met zeurende kinderen en mickeyoren op hun hoofd ;-) Daaraan toegevoegd de constant blije muziek die er werd gedraaid maakte dat we er erg melig van werden. Uiteindelijk was het wel een leuk dagje, maar ik zal er niet snel nog een keer heengaan. ’s Avonds zijn we met Jeffrey, een van onze aardige gastheren in Parijs, naar een hippe Parijse club geweest: The Showcase. Super leuk en heerlijk gedanst daar! Ik heb meteen kennisgemaakt met de Parijse prijzen: 15 euro voor één wijntje….
Nu ik vakantie heb kan ik de regio van Tours verkennen en dat betekent kastelen bezoeken, héél veel kastelen, want daar stikt het hier van. Met Astrid en haar ouders ben ik naar kasteel Chambord geweest, het indrukwekkendste kasteel dat ik ooit gezien heb. (zie foto’s) Gister heb ik met Kathy, Marlies en haar moeder drie kastelen bezocht: Ussé, Brezé et Sammur. Echt genieten!
Wisten jullie dat het 9 mei de dag van Europa was? Ik zou het ook niet geweten hebben hoor, ware het niet dat Erasmus een Europees project is en wij dus gevraagd werden om me te doen aan le jour de l’Europe. De gemeente Tours had een hele dag georganiseerd en wij moesten als Erasmusstudenten op de ‘Europa markt’ gaan staan met een stand om informatie te geven. Europa blijkt niet erg populair want het liep nou niet bepaald storm. Maar goed, met gratis koffie en broodjes zijn we de dag wel doorgekomen. En…. Paul en ik hebben er een interview gegeven voor de Franse radio, in het Frans! Dat ging ons nog best goed af, gelukkig.
Vakantie in Tours betekent ook terrassen op Place Plum, zonnen op het eiland in de Loire en barbecuen. Dit klinkt natuurlijk allemaal heerlijk, maar ik vind het ook echt jammer dat mijn studietijd hier is afgelopen. Ik begin net het gevoel te krijgen dat ik een aardig woordje Frans spreek en nu zijn de colleges al voorbij. En ik wil nog zoveel leren! Ik hoop dat ik ooit nog de kans krijg om weer terug te gaan…
Vrijdag komen mam en Annie. Daarna nog een weekje in Tours vertoeven en dan naar de Côte d’Azur en Wenen. Leuke dingen in het vooruitzicht dus. Gek idee dat ik 18 juni alweer op de rozenplak zit… hmm, nog maar even niet aan denken….

Groetjes aan jullie allemaal et à la prochaine ! Bisous, José

http://www.mijnalbum.nl/Album=DG44R4DN


  • 14 Mei 2008 - 12:03

    Annie:

    Ha Jose,

    volgens mij is het bericht net 3 minuten binnen en ben ik al weer op de hoogte van jouw laatste belevenissen. Alhoewel ik wat opzie tegen de reis ben ik blij dat we je a.s. vrijdag weer eens in levende lijve zien. Kun je nog een weersvoorspelling doen voor de komende week? Dan weet ik wat ik in moet pakken. Groetjes en tot vrijdag,

    Annie

  • 14 Mei 2008 - 13:03

    Freke:

    Hee!
    Ja tijd vliegt voorbij he! Maar moet zeggen dat ik Nederland en vooral Nijmegen nu toch ook steeds meer begin te missen.. maar ik wil hier ook niet weg! Het is zo dubbel maar dat zal je ook wel begrijpen ;)
    Fijne vakantie nog!!
    Liefs Freke

  • 14 Mei 2008 - 13:17

    Melanie:

    Heey José!
    leuk om weer een bericht te lezen en de mooie foto's te zien. Ziet er allemaal weer heel gezellig en mooi uit. De tijd vliegt om, de rozen wachten al...;)
    Geniet maar lekker van je vakantie alvast, het harde studeren is voorbij, al kan ik me voorstellen dat je er net lekker inzat en dan was het dat al weer. Maar met zo'n mooie resultaten kun je er met een goed gevoel op terug kijken! goed gedaan zeg!
    Tot snel he en veel plezier verder!
    bisou bisou, :)

  • 14 Mei 2008 - 13:22

    Lennie:

    Wat?? niet aan de rozenplak denken!!
    is toch heerlijk!
    wer lekker pien aan de knieen!! haha
    Geniet nog maar lekker van je laatste weekjes daar!
    xx lennie
    ps. super dat je de tentamens gehaald hebt!

  • 14 Mei 2008 - 14:40

    Tom:

    Hey José,

    Altijd leuk om even te lezen dat je je goed vermaakt in Tours. En dat je tentamens wel goed zijn afgelopen! Maar ik had natuurlijk niet anders verwacht ;-)

    Groeten,

    Tom

  • 14 Mei 2008 - 14:50

    Freke:

    Trouwens op die laatste foto lijk je er net ingeplakt ;)
    Mis je!!!!

  • 14 Mei 2008 - 15:18

    Petra:

    Bonjour José!

    Leuk om weer n verhaaltje van jou te lezen! De foto's zien er erg gezellig uit! Wat goed dat je al in t Frans interviews kunt geven!
    Afgelopen weekend had ik jouw hulp wel kunnen gebruiken als de mensen langs de kant weer iets onverstaanbaars in t Frans riepen :) Maar met bonjour en merci kom je een heel eind heb ik gemerkt ;)
    Ik heb jou trouwens ook vast ingeschreven bij ons team met de Hart van Brabantloop. Heb er al echt zin in!
    Meis, geniet nog van je laatste weekjes vakantie, je hebt t verdient!! En, tot snel! ;)

    Liefs Petra

  • 14 Mei 2008 - 16:56

    Sjors:

    José! Het logeerbed staat al klaar. Die Europadag heb ik toch volledig gemist.. jammer. Geniet van je vakantie!

  • 14 Mei 2008 - 20:48

    Ellen:

    ha jose!

    Relax dat je vakantie al begonnen is! Ik ben jaloers:-) Maar goed dat je je tentamens gehaald hebt! Moet zeggen dat ik niet had verwacht dat je serieus zou gaan studeren in Tours maar zo te horen had ik het bij het verkeerde eind:-)Geniet nog maar lekker van je laatste weekjes daar en tot snel!

    X Ellen

  • 15 Mei 2008 - 09:03

    Roel FKP34:

    Ha José
    Leuk om te lezen dat je een fijne tijd achter de rug hebt en voorlopig nog een lekkere vacance tegemoet gaat. Geniet er nog van!

    Groeten,

    Roel, ook namens de anderen uit Fort Kijk in de Potstraat 34

  • 15 Mei 2008 - 10:01

    Wil:

    He José,

    Wat heerlijk vakantie!!! Aan de foto's te zien verveel je je inderdaad geen minuut. Super dat je je tentamens goed gemaakt hebt. Heel veel plezier alvast met je mam en annie en daarna in wenen.
    Geniet er nog van

    kus Wil

  • 17 Mei 2008 - 08:24

    Erik:

    De Rozenplak? wat is dat? bestaat Nederland? Ik wil ook niet weg!!! Nu heb ikhet geluk dat ik nog iets langer in Wenen zit. En dat geluk deel je, want we gaan een leuke tijd hebben! Ajuus!

  • 17 Mei 2008 - 09:48

    Yvonne:

    He meis. Schitterende foto's zeg. Heerlijk dat je nu vakantie hebt. En gefeliciteerd met je behaalde resultaten, goed gedaan! Ga genieten van de vakantie en van de gezelligheid van je mam en Annie. Ik ben nu ook bijna klaar. De laatste loodjes, en dan ga ik ook genieten van mijn welverdiende vakantie.
    xx Yvonne

  • 17 Mei 2008 - 15:23

    Christel:

    Dag van Europa? Leuk idee om hier ook te gaan vieren! Lekker nog effe genieten voordat je weer terug komt. Is allemaal weer snel voorbij! Je zult de stokbroden nog gaan missen. Maar gelukkig ligt de hollandse bruine boterham met kaas al op je te wachten

  • 18 Mei 2008 - 15:44

    Margriet:

    hallo jose
    alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    ome zoef en tante margriet

  • 20 Mei 2008 - 11:28

    Carolien Dircken:

    Hoi José,

    Voor een artikel in het blad TKMST ben ik op zoek naar Nederlandse hbo- of universiteitsstudenten die een tijdje in Frankrijk studeren/hebben gestudeerd. In deze vaste buitenlandrubriek komen studenten aan het woord die toekomstige studenten iets kunnen vertellen over het leven, wonen, studeren etc in het buitenland. Vind je het leuk hieraan mee te werken of ken je studenten die dat leuk vinden? Stuur me dan een mailtje. carolien.dircken@malmberg.nl

    Alvast bedankt!

  • 22 Mei 2008 - 13:00

    Garda:

    José, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een leuke dag van!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jose

Bonjour a tous! Welkom op mijn site, waar ik jullie op de hoogte zal houden van mijn Franse leventje in Tours.. Dikke kus, Jose

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 501
Totaal aantal bezoekers 40774

Voorgaande reizen:

12 Januari 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: