Velo volé et les projets de José - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Jose Seuren - WaarBenJij.nu Velo volé et les projets de José - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Jose Seuren - WaarBenJij.nu

Velo volé et les projets de José

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jose

15 April 2008 | Frankrijk, Tours

Salut tout le monde!

Comment ça va avec vous? Hier gaat alles prima, op één kleinigheidje na.. Mijn mooie fiets is namelijk gestolen! Twee weken terug wilde ik hem pakken om naar een picknick te gaan, en weg was ie.. Ik had hem aan een hek vastgezet. Het slot was ook weg, alleen de zak die over mijn zadel zat hebben ze laten liggen.. Tsja. Echt jammer! De dag erna heb ik aangifte gedaan bij de politie. Heb ik dat ook een keertje gedaan in Frankrijk. ;-) De kans is klein dat ze hem terug vinden, aangezien er een hoop fietsen worden gejat in Tours. Ik denk niet dat ik nog een nieuwe ga kopen, omdat ik hier nog maar anderhalve maand zit. Dat wordt dus lopen de laatste weken. Maar dat overleef ik wel. (goede oefening voor de kennedymars.. )
Verder kan ik weer wat toevoegen aan mijn lijstje van internationale gerechten. Emila is namelijk een weekje naar Finland gegaan en had wat Finse lekkernijen mee teruggebracht. Rendier en Eland! Hm.. Nee dat was niet echt lekker! Ze had ook Finse vissoep gemaakt met zalm, aardappelen en wortel. Die was wel geslaagd. En Astrid heeft Belgische frietjes gemaakt. Lekker hoor. Ook de Franse keuken leren we steeds beter kennen.
Ik heb carnaval gevierd! Enkele weken gelden was hier een carnavalsoptocht door de stad. We wisten totaal niet wat we konden verwachten. Één ding weet ik nu wel, Fransen kunnen geen carnaval vieren (op de mensen die in de stoet liepen na) Daar zijn ze echt te stijf voor! Haha. Niemand was verkleed, en ze stonden maar een beetje zuur naar de stoet te kijken. Astrid, Emila en ik zijn achter een Zuid Amerikaanse sambaband die in de stoet liep aan gaan dansen (Bataria da Alegria :-) ) met een fles ‘cola’. We hebben echt een super leuke middag al dansend door de stad gehad.
En ik ben nog steeds hard aan het studeren! Er komen weer tentamens aan. Ik heb tot nu toe alle tentamens gehaald, op eentje na. En volgende week breekt de tweede tentamenperiode aan. Dan heb ik twee tentamens van universiteitsvakken (de vorige tentamens waren van mijn taalcursus) Ik ben bang dat die behoorlijk moeilijk zullen zijn, aangezien Franse studenten hetzelfde tentamen moeten maken als ik. Het kost veel tijd om alles goed te lezen en te begrijpen. Ik hoop maar dat het gaat lukken. Ik heb in ieder geval al veel gestudeerd vorige week. Dat was niet zo moeilijk, aangezien het toch de hele dag regende.. Ja, we hebben nog steeds niet zo’n mooi weer hier.
Afgelopen weekend had ik visite. Jesse, Ans en Daantje kwamen me opzoeken. Echt leuk was dat! Ook wel heel raar om mensen uit Nederland in mijn ‘Franse leventje’ te hebben. Maar we hebben een leuk weekend gehad. Heerlijk om een paar dagen alleen maar je eigen taaltje te spreken, dat je niet alles hoeft uit te leggen, geen last hebt van miscommunicatie en lekker directe grappen kunt maken (Vanwege de extreme Franse beleefdheid houdt men daar hier niet zo van..)
Ik heb ze het mooie pittoreske Tours laten zien en zondag zijn we naar chateau Chennonceau geweest. Vanmorgen hebben we hier nog een croissantje gegeten, en na een heerlijke plakzoen van Daantje en een knuffel van Jesse en Ans zijn ze weer vertrokken. Terwijl ik hier dit verhaaltje zit te typen kreeg ik net een leuk telefoontje van Paul. Hij heeft kaartjes geregeld voor koninginnedagviering op de ambassade in Parijs! Mam had mijn galajurk al meegegeven aan Ans en Jesse, en nu gaat het dus door. Gaan we daar de ambassadeur een handje geven, het volkslied zingen, champagne drinken, haring en bitterballen eten en verder een beetje sjiek en interessant doen ;-)
Als ik dan toch bezig ben mijn grootste plannen te verkondigen, kan ik ook meteen mijn vakantieplannen hier opschrijven. Eind mei ben ik helemaal klaar in Tours, en dan vertrek ik met Matthias (Oostenrijk), Emilia (Finland) en Kathy en Marlies (ook Oostenrijk) voor 12 dagen naar de Côte d’Azur De ouders van Matthias komen eind mei naar Tours met de auto, en zij gaan met het vliegtuig terug. Wij hebben dus een auto om mee rond te reizen. Ideaal! Vervolgens rij ik met de Oostenrijkers mee naar huis, naar Wenen. Daar blijf ik dan nog enkele dagen. Erik en Sjors, twee studiegenoten uit Nijmegen, studeren daar. Het lijkt me erg leuk om hun daar te treffen. Dan kunnen we 13 juni samen Nederland aanmoedigen tijdens het EK, dat in Oostenrijk wordt gehouden dit jaar. Nederland moet dan tegen Frankrijk. Ik heb al een Oranje t-shirt hier klaarliggen, dus ik sta nog steeds aan de ‘goede’ kant :-)
16 juni vlieg ik weer naar Nederland. Nog twee maandjes te gaan……

Doei! Hajje! Au revoir!

José

FOTO’S: http://www.mijnalbum.nl/Album-PUDZIIZ8-Foto's-van-Vakantie-Frankrijk.html

  • 15 April 2008 - 12:24

    Ellen:

    Ha!
    Heb net je foto's bekeken. Jullie hebben het zo te zien goed naar je zin in die optocht, in tegenstelling tot die fransen in de harmonie, haha, wat een norse koppen.
    Geniet nog van je laatste maandjes daar een succes met je tentamens!

    x Ellen

  • 15 April 2008 - 12:43

    Tom:

    Lieve José,

    Fijn om te horen dat alles goed gaat!
    Veel plezier nog!

    Groeten

  • 15 April 2008 - 16:03

    Lennie:

    aahhh Ben jaloers!!
    super leuke verhalen altijd.
    succes met je tentamens.
    xx Lennie en Rob hihihi

  • 15 April 2008 - 19:16

    Linda Teluij:

    Hey José!

    Heb weer genoten van je verhaal. Volgens mij ben je echt al een francaise aan het worden.... Zat er in die fles trouwens echt alleen maar 'cola' ? :)

    Mooie foto's ook van Daantje, wat een schattige meid...

    Kus vaan ow 'ex-poets-collega'

  • 15 April 2008 - 20:16

    Freke:

    He Joseetje!
    Eindelijk weer een berichtje! Nu ben ik weer helemaal op de hoogte :D Gave foto's ook. Chateau Chenonceau ken ik ook nog wel! Weet je dat ik die laatst nog tegenkwam in mijn boek voor vroegmoderne kunstgeschiedenis? Ik dacht: he die ken ik! Wat een schattige foto's van Daantje ook :) Volgens mij hebben jullie het wel gezellig gehad :D Nou geniet nog van je laatste twee maandjes en we skypen!!!
    Mis je!!
    Dikke knuf, Freke

  • 15 April 2008 - 20:19

    Jan:

    Vet kasteeltje zeg. Kun je die ook nog voor een euro kopen?

  • 15 April 2008 - 20:25

    Wil:

    He meid,

    Wat leuk toch nog carnaval! Heb je het niet helemaal hoeven missen. Heel veel plezier nog de laatste maandjes. Ik kijk al uit naar je volgende verhaal

    kus Wil

  • 16 April 2008 - 14:18

    Erik:

    ik dacht dat die franse beleefdheid je wel zou bevallen, aangezien ik altijd voor mijn directe grappen een klap in het gezicht krijg :p

  • 16 April 2008 - 17:12

    Jeroen:

    loha,

    jmmr van t mindere weertje nu.. maar Lei van de prei beloofde meer zon :) dus wie weet komt dat nog wel goed!

    succ6 met je toetsjes, als ik je kon helpen had ik dat natuurlijk gedaan, maarzoals je al las in je boek/schriftje kunnen Majon en ik alleen maar Duits :P:) hehe!

    Hufkelderbaas Ger was weer bij n feestje van oeme Johan.. je hebt dus een mooi spierbal-kodac- momentje gemist ;)

    au revoir

  • 17 April 2008 - 14:08

    Annie:

    Ha Jose,

    Alvast een bestemming gezien voor te bezichtigen als we naar je toe komen, hopelijk is dit kasteel ook zonder auto te bereiken, blij te lezen met hoeveel plezier je nog steeds in Tours vertoefd.

    tot gauw Annie

  • 17 April 2008 - 16:16

    Paul (B):

    Ik ga met de heeren koninginnedag vieren in Wenen in de ambassade. Lang leve de Nederlandse borrelcultuur! We weten de gratis drankjes wel te vinden, overal in de wereld. Have fun!

  • 17 April 2008 - 20:40

    Ans:

    Enne... met dit moeie weer aan t studeren of zitse weer op t terras Place Plume?
    Heb ff na genote door dien site van de leuke dagen in France.
    Ga t weekend bij jou Mam langs,
    nu ff druk met Oma die van de trap is gevallen en een nek wervel heeft gebrokken.
    Liefs en Kus

  • 18 April 2008 - 19:36

    Opa En Oma Vullings:

    We hebben de brief gelezen . Prachtig zo te lezen!!! Vooral Nederland aanmoedigen!!!!!We hopen dat je weer goed en gezond in Nederland terug komt.
    Heel veel groeten van Opa en Oma en nog een fijne verjaardag gewenst. Tot ziens in juni.

    Opa en Riek.

  • 20 April 2008 - 01:21

    René:

    He José,

    de lange lijst reacties van mensen bij jou verhalen zorgde er altijd voor dat ik me een beetje spuit 11 voelde als ik wat wilde typen. Deze keer valt het mee dus.. de groeten uit de UB ;) Ik slaap er al weer 4 weken.

    Veel plezier nog de komende 2 maanden! Misschien kun je een andere fiets ergens vandaan halen met une tronconneuse (interglot kent geen vertaling voor slijptol) :D

    doeg x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jose

Bonjour a tous! Welkom op mijn site, waar ik jullie op de hoogte zal houden van mijn Franse leventje in Tours.. Dikke kus, Jose

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 40776

Voorgaande reizen:

12 Januari 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: