Les cours… M’aide! - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Jose Seuren - WaarBenJij.nu Les cours… M’aide! - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Jose Seuren - WaarBenJij.nu

Les cours… M’aide!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jose

28 Januari 2008 | Frankrijk, Tours

Salut!

Zei ik vorige week dat de week was omgevlogen? Nu de colleges begonnen zijn gaat de tijd pas echt véél te snel….
Ik heb een behoorlijk druk schema hier. Iedere dag college om 9 uur, en dinsdag zelfs om 8 uur! En op vrijdag gaan Renske en ik fitnissen om 10 uur. Afgelopen vrijdag zijn we alleen niet geweest, dankzij een iets te leuk en iets te laat feest op donderdag.. Maar: ik heb hier inmiddels wel een fijn rondje gevonden om te rennen, langs de Loire. En aangezien hier iedere dag het zonnetje schijnt ben ik al een aantal keren geweest.
Over de colleges: moeilijk!! Het is erg afhankelijk van het onderwerp en de docent of ik een college begrijp. Op dinsdag had ik college van een professor die ontzettend mompelde. Daar kon ik dus echt niks van maken. Ik kwam niet verder dan: “la première pointe.. bla bla bla… la deuxième pointe… bla bla“. Haha dat vak ga ik dus maar niet meer volgen. Gelukkig kan ik een aantal weken wat colleges bekijken en vervolgens kiezen welke ik definitief ga volgen.
De colleges zijn behoorlijk vermoeiend. De docenten praten 2 uur lang zonder pauze! Het kost veel energie om constant goed te luisteren. En dan nog aantekeningen te maken.. Dat lukt nog niet echt. Daarom kopieer ik veel aantekeningen van Franse studenten.
Ik volg hier ook een taalcursus. Erg handig! En iets begrijpelijker. Alhoewel, ik had één college over het ‘complement object direct’. Geen idee wat dat was.. ’s Avonds heb ik het aan Renske gevraagd en bleek het gewoon het lijdend voorwerp te zijn. Zeg dat dan….
Maar ik leer in ieder geval veel! En ik ga met sprongen vooruit. Vooral de avonden met wat Franse vrienden zijn erg nuttig en gezellig. Bovendien heb ik een Fransman zover gekregen dat hij Nederlands aan het leren is. Haha af en toe ontvang ik een Nederlands smsje van hem, erg grappig.
Verder heb ik hier ook al kennis gemaakt met een typisch Frans fenomeen: Les grêves; de stakingen. Afgelopen donderdag gingen de Fransen de straat om op te protesteren tegen het (anti) sociale beleid van Sarkozy. Er liep een hele stoet door de stad met spandoeken. Wij wilden die dag in de bibliotheek gaan werken maar die was dus gesloten omdat de mensen die daar werkten aan het staken waren. De buschauffeurs hebben afgelopen week ook gestaakt maar daar heb ik weinig van gemerkt. De universiteit is afgelopen semester zelfs voor drie weken dicht geweest in verband met stakingen van de studenten! Zou wel leuk zijn als ze aankomend semester ook een weekje gaan staken :-) Maar ik mag niet klagen: ik heb genoeg vakantie. 18 Februari heb ik een week en in april nog twee weken. Dan wil ik graag Parijs gaan bezoeken!
Vrijdag hadden we met een aantal Erasmus studenten een excursie naar een Franse krant, ‘la nouvelle republique’. Erg interessant zou je denken, maar een excursie in het Frans van 3 uur was toch net iets te lang…
Zaterdag had ik een heerlijk dagje. Met een groepje meiden hebben we kasteel ‘Amboise’ bezocht en wat gewinkeld in het stadje (zie Foto’s). ’s Avonds hadden de Italianen gekookt, wat ze erg goed kunnen ;-) En daarna natuurlijk opstap!
En tot slot heb ik zondag gestudeerd met Renske en ’s avonds Franse uiensoep gegeten :-)

Nou, dat was een kort overzicht van mijn week hier. Het is fijn om alles op te schrijven, dat maakt mijn hoofd een beetje leeg.

Tot de volgende keer!
Bisous, José

FOTO’S: http://www.mijnalbum.nl/Album=EIWVLWLL

Ps 1: Mijn kamer (zie foto's) ziet er netjes uit he? Net opgeruimd :-) Normaal gesproken is het natuurlijk wat rommeliger, voor de mensen die mij kennen….

Ps 2: Koffie op de uni is maar 35 cent! ;-)

  • 28 Januari 2008 - 21:33

    Pap:

    hallo jose leuk om te horen dat je het goed naar je zin hebt in toures leuk kamerttje heb je zo te zien op de foto en netjes opgruimd houden zo gr pap

  • 29 Januari 2008 - 08:41

    Ellen:

    Ja zie er netjes uit je kamer. Niet erg geloofwaardig dat ie er altijd zo uitziet, maar iig netjes op de foto :P

    Maar ziet er mooi uit het stadje. Leuk dat het er een beetje oud uitziet. Of is de binnenstad wel modern?

    Maar een Fransman die Nederlands aan het leren is!? Fransen willen niet eens engels leren dus vraag me af hoe je dat voor mekaar hebt gekregen..;)

    Nou geniet ervan, en spreek je snel!

    X Ellen

  • 29 Januari 2008 - 10:52

    Steef:

    José, ik ben oprecht jaloers, koffie maar 35 cent!! he maar het klinkt prima daaro, vooral dat zonnetje en de Loire! Ook gaaf dat je eindelijk je eerste collegeweek hebt gehad, nu heb je echt je eerste indrukken doorstaan, dus dat komt wel goed de volgende weekjes! Hiero is alles nog hetzelfde :p, gister afscheid genomen van Erik, Freke en Tom dus iedereen is verdwenen. dus ik krijg er nog een dagtaak aan met die weblogs, maar vooral blijven schrijven, is echt gaaf!

    x Stefan

  • 29 Januari 2008 - 11:16

    Marieke:

    Klinkt goed Jose!!! Alweer druk druk druk, maarre Time flies when you're having fun!!!!
    Gister Gekke Maondaag waar errug gezellig!!!!(misten je wel!!)

    Liefs Mariek

  • 29 Januari 2008 - 12:00

    Wil:

    He meis, Klinkt echt allemaal super! Zoals Marieke al zei hebben we je gemist gister!!! Kijk uit naar je volgende verhaal

    kus Wil

  • 29 Januari 2008 - 12:41

    Frank:

    Gelukkig is de koffie maar 35 cent José. Kan je voor weinig flink wat bakken halen. Echt iets voor jou. Maar als je terug komt zal ik ook weer eens koffie voor je zetten, die is nog goedkoper, slechts 25 cent per stuk ;-)

    Enjoy...

    kus,

    De buurjongen

  • 29 Januari 2008 - 13:12

    Freke:

    He meis!
    Je hebt t maar weer overleefd! Met die koffie voor 35 cent moet dat dan ook wel lukken. En grèves zijn echt Frans: Anke heeft zowat een heel blok geen les gehad vanwege de stakingen toen zij daar zat!
    Nu heb ik trwns wel een beter beeld van je kamer: met de webcam was het toch allemaal wat blurry en donker! Het ziet er wel erg gezellig uit en je hebt er helemaal je kamertje van gemaakt :)
    Ik moet nog 2 nachtjes en dan ga ik ook eindelijk weg!! Ik wou net het kamerbureau in Perugia bellen (help: Italiaans!!), maar ze namen niet op..
    Ik spreek je snel weer!
    Liefs Freke

  • 29 Januari 2008 - 13:21

    Sonja:

    ha jose
    zo te lezen heb je het wel naar je zin. ik ben nog brak vn gister gekke maandag was ook erg geslaagd nou succes
    gr x sonja

  • 29 Januari 2008 - 15:28

    Yvonne:

    Haaa Jose,

    Je hebt je kamer wel gezellig gemaakt met die foto's en kaartjes zo te zien. Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. zo vliegt de tijd inderdaad voorbij.
    Ik kan me voorstellen dat die colleges moeilijk te volgen zijn. Maar oefening baart kunst he ;)
    Komend weekend carnaval, heb d'r al zin in. Jammer dat je er dit jaar niet bij zult zijn, maar ik drink er wel eentje voor en op je :D
    Hoor snel weer van je!
    Kus Yv

  • 29 Januari 2008 - 16:49

    Danny Van Steenkiste:

    Hee spetter van me.
    Hoe gaat het met je.
    Hoorde dat je in frankrijk zit.
    Meld je even op www.hyves.nl aan of ben je daar al aangemeld zo ja voeg me even toe dan kunnen we wat babbelen met elkaar.voor te chatten heb je hyves kwekker nodig.
    als je er niet uitkomt dan laat het me maar weten anders kan ik dat wel voor je doen
    Nou laat wat van je horen of bel gewoon ef hier is mijn nr 0031 0616610010
    gr xxx Danny


  • 29 Januari 2008 - 18:25

    Martijn:

    He Jose! Klinkt goed allemaal: mooie stad zo te zien, lekker weer, onverstaanbare docenten, leuke mensen maar vooral die koffieprijs! Zo kun je elke dag stappen, elke twee weken een reisje doen en nog geef je minder geld uit dan je in Nijmegen had gedaan :-P
    Keep me posted over de trottoirs, portemonnees, garages en blamages!

    x Martijn

  • 30 Januari 2008 - 09:55

    Erik:

    Hey José,

    Zo te zien bestaat is er veel leuks te doen, zolang de feesten maar geen last krijgen van les grêves :P Morgen zal ik jouw achterna in oostelijke richting, Wenen lonkt! Zal ik kijken of de Oostenrijkers mij ook zulke leuke avonturen kunnen laten beleven!

    groetjes Erik

    Ps. Ik ben nu al jaloers op je koffieprijs, heb vorige week blijkbaar veel te veel dure koffie moeten drinken in Nijmegen :D

  • 30 Januari 2008 - 15:05

    Renée:

    Hee José!!

    Super dat het je goed gaat zeg :) India is ook ok, al had ik gisterenavond eventjes mijn eerste ik-mis-alles-en-iedereen-uit-Nederland-aanval ;) Zó jaloers dat de koffie goedkoop is daar: hier durf ik het op kantoor nog niet eens te drinken ivm het water..!

    Veel liefs Renée

  • 30 Januari 2008 - 16:10

    Paul:

    Go Jose!

    Hardlopen langs de Loire... ben jaloers! Wil ik ook. Ik ga snel even een rondje doen in central Park. Veel plezier nog daar he!!!

  • 30 Januari 2008 - 18:31

    Linda Teluij:

    Ha megje!

    Heb net ff al je berichten gelezen. Echt super leuk! Foto's zijn ook erg mooi. Ik zie wel dat je het zo druk genoeg hebt. Ennuh, volgens mij praat je ook al een heel aardig woordje Frans... Poeh dat zou ik volgens mij nooit leren :) .

    Heel veel plezier nog!

    Kus Linda

  • 12 Februari 2008 - 12:05

    Freke:

    Zeg José, luiaard :p waar blijft je volgende bericht!?

  • 13 Februari 2008 - 13:03

    José :

    haha luiaard? heb het juist super druk hier! maar er komt snel een volgend berichtje aan! xx

  • 19 Februari 2008 - 12:46

    Freke:

    Jaja, ondertussen is het ook al een week later :p nee hoor als jij je vermaakt en het te druk hebt om ons iets te laten weten is dat alleen maar een goed teken!! wel binnenkort een keer afspreken om te skypen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jose

Bonjour a tous! Welkom op mijn site, waar ik jullie op de hoogte zal houden van mijn Franse leventje in Tours.. Dikke kus, Jose

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 40764

Voorgaande reizen:

12 Januari 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: